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2008年12月13日 (土)

余録:この夏亡くなった国語学者の大野晋さんによると…

(Mainichi Japan) December 13, 2008

Got 'akogare'?

余録:この夏亡くなった国語学者の大野晋さんによると…


According to Japanese language academic Susumu Ono, who passed away this summer, the Japanese word "akogare" -- which means adoration, aspiration, or longing -- comes from the archaic "akugare," made up from the two similarly-ancient words "aku" and "kare." "Aku" points to events or places, and "kare" means to go far away. So "akugare" is to leave one's usual space and wander.

 この夏亡くなった国語学者の大野晋さんによると、「あこがれ」の古形「あくがれ」の「あく」はことやところを指し、「かれ」は離れて遠く去ることだ。自分のいる場所を離れ、心うきうきと歩き回るのが「あくがれ」である

In reality, we might lack the strength to explore the world on our own two feet, but our hearts are free to go anywhere we wish. And, as Ono observes in "Nihongo-no Nenrin" (The Growth Rings of Japanese), "akogare" implies the fragile feeling of not being able to make things happen as desired.

▲現実の自分は力不足で身動きできないが、心だけははるか遠くの望むところを求めてさまよい出る。そんなさまを示す「あこがれ」には、意のままに動けない人間のはかない思いがついてまわると大野さんは述べている(日本語の年輪)

But as Nobel laureate Toshihide Maskawa stated to the press before the Nobel Prize Award Ceremony, "'Akogare' promotes growth in young people. If they have akogare, they will work hard without having to be told." Working towards a far-off goal is what spurs on the motivation of youth and draws forth their potential.

▲しかしノーベル賞授賞式を前に会見した受賞者の一人、益川敏英さんは「若者が育つ原動力は『あこがれ』です。これがあれば、言われなくともものすごく努力する」と語った。遠い夢や理想へのあこがれこそが若者の意欲をもり立て、潜んでいる能力を引き出すというのである

An international investigation on the science and math ability of fourth-grade elementary school students and second-grade junior high school students showed that Japanese elementary and junior high school students exceeded previous results in both subjects. While data indicating a decline of academic ability in science and math was becoming an increasing concern, we are relieved to see this trend has been stemmed.

▲小学4年と中学2年を対象とした理数学力の国際調査で、日本の児童生徒がいずれの科目でも前回以上の成績を収めた。理数学力の低下が懸念され、それを裏付けるデータも多かった中、ようやく低落傾向に歯止めがかかったかたちである

Meanwhile, the decreasing motivation for study among junior high school students is becoming another concern. The number of students that said they enjoyed studying was among the worst three in 48 countries and territories for science, and worst six for math. Considering that fourth-grade elementary school students were above the international average, the decline after entering junior high school is particularly striking.

▲だがそんな中で目を引くのが、中2の学習意欲の低さだ。「勉強が楽しい」と答えた割合は理科で48カ国・地域中ワースト3、数学でワースト6である。とくに小4理科は国際平均を上回っただけに、中学になっての意欲の落ち込みようが目立つ

When asked if science is useful in daily life, Japanese junior high school students that answered yes' bottomed out. The lack of "akogare," invigorating their hearts and exhilarates their spirits for study, is something that should be disturbing to us adults. We can but hope that the sight of Japanese scholars receiving the Nobel Prize will leave a lasting impression in the hearts of our children. ("Yoroku," a front-page column in the Mainichi Shimbun)

▲中2理科の「日常生活に役立つか」との問いにイエスの割合が最低だった日本だ。日々の学習をはるか遠くから活気づけ、心浮き立たせる「あこがれ」の不足が心配である。日本人学者のノーベル賞受賞の光景が少しでも多くの子の心に刻まれるよう願う。

毎日新聞 20081211日 東京朝刊

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