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2013年5月14日 (火)

香山リカのココロの万華鏡:歯を食いしばらない /東京

April 28, 2013(Mainichi Japan)
Kaleidoscope of the Heart: Don't clench your teeth
香山リカのココロの万華鏡:歯を食いしばらない /東京

I recently went to see a dentist because I had a toothache and also pain in my gums. My dentist said after examining x-ray photos and checking inside my mouth, "It appears that you clench your teeth."
 歯や歯ぐきが痛くて歯科を受診したときのこと。レントゲンを撮ったり、口の中の状態を見たりして、歯医者さんはこう言った。「これ、歯の食いしばりが原因ですね。知らない間に随分力を入れてかみしめているみたいですよ」

I was surprised. I knew that people could hurt their jaw joints by clenching their back teeth, which sometimes even causes heartache, but I never thought I would experience that. Since I've heard that stress is one of the causes of jaw clenching, I said to my doctor, "What should I do? I live a stress-free life.
 私は驚いた。特に奥歯をガッチリ食いしばり、顎(がく)関節が痛くなったり空気を飲み込んで胸が苦しくなったりする人がいることは知っていたが、まさか自分がそうなるとは。しかも、かみしめはストレスが原因とも聞いている。私は焦って歯医者さんに聞いた。

Should I make one of those mouthpieces that protects my gums from clenching?"
 「先生、私ストレスとは無縁の生活なんですよ! いったいどうすればいいのですか。食いしばり防止のマウスピースがあると聞きましたが、それを作ればいいのでしょうか」

My dentist then calmly replied, "People do clench their teeth even without stress. You don't need to make a mouthpiece, but you just have to relax your jaw when you find yourself clenching."
 すると、歯医者さんは少々あきれたような顔をしながら、こう答えたのだ。「ストレスがなくてもかみしめちゃう人もいます。いきなりマウスピースを作らなくても、『食いしばっている』と気づいたら、ちょっと緩めて上と下の歯を離すだけで効果ありますよ」

From then on, I have tried to relax my jaw whenever possible and sure enough, my toothache has gone.
 なるほど、そのつど力を抜くだけでいいのか。それから意識して口の中を緩めるようになった。すると、確かに歯の痛みは消えた。

After this incident, I have been paying more attention to my patients' faces, checking to see if they are clenching their teeth or making tense expressions.
 その経験をして以来、診察室で患者さんの顔を見ると、「歯を食いしばっていないかな。顔に力が入りすぎていないかな」と気になるようになってきた。

People who come to see a psychiatrist usually wear serious looks, but even among them, there are those who strain themselves too much that it shows in their wrinkled foreheads and stressed cheeks and jaws.
精神科の診察室に来る人は深刻な表情をしている場合が多いが、中でも額にしわを寄せ、頬やあごにグッと力が込められているのがわかる人がいる。

I tell those people how to relax by loosening their jaws, opening their mouth a little and breathing.
 そういう人には、「ちょっと顔や口の中を緩め、だらーんとしてみては?」と促してみる。
「ほら、ちょっとポカンと口を開け、ほわっとため息をついて……。そうそう、顔が緩んだでしょう」と、「にわか講師」になってリラックス法を指導することもある。

We all live under stress and many people tense up their faces, clenching their teeth without even realizing it.
 私たちは日ごろ、緊張の連続で知らない間に顔全体に力がこもり、グッと歯を食いしばっているという人も少なくないだろう。

For these people, I recommend relaxing their face muscles.
そういう人にはぜひ、顔の力をフッと抜くだけで楽になる「顔緩め健康法」を勧めたい。

If somebody asked me whether they could be healthier by just loosening their faces, I would have to say I don't have enough data, but I think it's a nice easy way to relax.
「顔を緩めるだけで健康になれるんですか?」と聞かれたら、「いや、まだデータは集めてなくて」と正直に言うしかないのだが、簡単にできるリラックス法としてはなかなかいいのでは、と思っている。

Now let's loosen up our faces and breathe.
 さあ、皆さんも一、二の三で、顔をだらーんと緩めてホッとため息。

You'll find your stiff heart and body more relaxed.
ガチガチの体とココロが少しほぐれるはずです。

(By Rika Kayama, psychiatrist)
毎日新聞 2013年04月23日 地方版

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