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2013年12月 5日 (木)

全国学力テスト 結果公表を教育改善に生かせ

The Yomiuri Shimbun December 2, 2013
Use disclosure of natl achievement test results to improve education
全国学力テスト 結果公表を教育改善に生かせ(12月1日付・読売社説)

Boards of education, teachers and parents should share results of the nationwide achievement test for schoolchildren as much as possible. This will lead to better understanding and cooperation in society concerning school management.
 子供の学力テストの結果はできる限り、教育委員会や教師、保護者で共有する。それが、学校運営への理解と協力を得ることにつながろう。

The Education, Culture, Sports, Science and Technology Ministry recently revised implementation procedures for the achievement test for primary school sixth-graders and middle school third-graders. Under the revised procedures, municipal boards of education will be able to release school-by-school results of the test, starting next fiscal year. Prefectural boards of education will also be able to disclose results of the test by municipality and school.
 小学6年生と中学3年生が参加する全国学力テストについて、文部科学省が実施要領を見直した。来年度から、市町村教委は学校別の結果を公表できる。都道府県教委による市町村別や学校別の結果公表も可能になる。

The education ministry had prohibited announcing results of the test by municipality and school to avoid creating excessive competition among schools, and to prevent schools from being ranked according to the results.
 文科省がこれまで市町村別や学校別の結果公表を禁じてきたのは、過度な競争や序列化を防ぐとの理由からだ。

However, results of the test, which costs more than ¥5 billion from state coffers to administer, provide valuable information for ascertaining the current education situation. It is appropriate to disclose the results to the public and not allow education boards to monopolize the information.
 だが、50億円以上の国費を費やして実施する全国学力テストの結果は、教育の現状を知る上で貴重なものだ。教委が独占せず、公表するのは妥当な措置である。

Many parents want to know the academic standards at schools their children attend and in the communities they live in. Some municipalities want to announce the test results to fulfill their accountability to their residents.
 子供の通う学校や地域の学力水準を知りたいと願う保護者は少なくなかった。住民への説明責任を果たすため、公表を要望する自治体もあった。

It is important for each board of education to reveal results of the test with an eye to improving teaching methods.
 大切なのは、各教委が教育の改善に生かすという視点でテスト結果を公表することだ。

We understand the education ministry’s stipulation in the revised implementation procedures that data regarding the test, such as the average rate of correct answers, should be revealed together with analyses of test results and measures to improve teaching.
 文科省が実施要領で、平均正答率などの数値だけでなく、分析結果や改善方策を併せて公表するよう求めたのは理解できる。

For instance, it is important to clarify what kind of questions students tend to get wrong. After clarifying issues raised by test results, each board of education will be required to present remedial measures such as teaching methods to overcome students’ weak points and the assignment of more teachers.
 どんなところで子供たちはつまずいているのか。各教委はテストで判明した課題を示した上で、弱点を克服するための指導方法や、教師を手厚く配置するといった支援策を提示する必要がある。

Discuss how to reveal results

If year-on-year changes in test results are studied and the measures taken to improve education at schools that have achieved noticeable improvements are announced, not only will other schools be able to learn from them but the motivation of teachers in general will be improved.
 成績の経年変化をたどり、顕著な向上が見られる学校の取り組みを紹介すれば、他の学校の参考になるだけでなく、教師のやる気を喚起するのではないか。

So far, prefecture-by-prefecture data on the test have been revealed. This has helped prefectures with lower test results learn teaching methods from those with higher test results and improve their performance. A moderate level of competition through the test is expected to vitalize education.
 これまで、都道府県別のデータは公表されてきた。成績下位の県が上位の県に指導法を学び、成績を向上させた例もある。
 学力テストを通した適度な競い合いは、教育現場を活性化させる効果が期待できよう。

It is also important for boards of education and schools to sufficiently discuss how to reveal test results.
 教委と学校側が公表方法を十分に協議することも重要だ。

In September, Shizuoka Gov. Heita Kawakatsu revealed names of principals at schools with students recording higher test results without advance agreement with the other parties concerned.
 静岡県の川勝平太知事は9月、学力テストの成績上位校の校長名を事前の了解なしに公表した。

We believe that a unilateral action like this will only cause confusion in schools. Boards of education and teachers at each school must share a common goal in announcing test results. This will also increase the educational effects of the announcement.
 このような一方的行為は、教育現場に混乱を生じさせるだけだ。公表の際、教委と各学校の教師が共通の目的意識を持つことが大切である。それによって、教育効果も高まるだろう。

It is impossible to gauge every aspect of children’s academic abilities with the achievement test alone. Their parents and residents in their communities must understand this and accept the announcement of test results.
 学力テストで子供たちの学力のすべてを測定できるわけではない。保護者や地域住民は、こうした点も理解した上で、公表結果を受け止めることが求められる。

(From The Yomiuri Shimbun, Dec. 1, 2013)
(2013年12月1日02時14分  読売新聞)

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