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2014年8月19日 (火)

燃料電池車 エコカーの選択肢が広がる

The Yomiuri Shimbun
Production of fuel-cell vehicles will offer more eco-car options
燃料電池車 エコカーの選択肢が広がる

Will moves by Toyota Motor Corp. and Honda Motor Co. to market fuel-cell vehicles (FCVs) herald the beginning of the spread of what is dubbed the “ultimate eco-friendly car”?
 「究極のエコカー」と言われる燃料電池車の普及が進むきっかけとなるだろうか。

Toyota will start selling its FCV model this fiscal year, while Honda will introduce a model sometime next year.
 トヨタ自動車が今年度中に、ホンダは来年に、それぞれ燃料電池車の市販に踏み切ることになった。

The price of an FCV, which was about ¥100 million 10 years ago, is expected to fall to around ¥7 million. The government is reportedly considering offering subsidies of between ¥2 million and ¥3 million to FCV buyers. We welcome efforts to make FCVs affordable to consumers in Japan, ahead of any other nation.
 約10年前に1台1億円とされた価格は、700万円前後に下がる見通しだ。政府は、購入代金を200万~300万円程度補助する制度を検討しているという。世界に先駆け、個人でも手の届く価格を実現することを歓迎したい。

FCVs are powered by electricity generated through the chemical reaction between hydrogen fuel and oxygen in the air and supplied to their engines. Like electric vehicles (EVs), FCVs do not emit carbon dioxide.
 燃料電池車は、空気中の酸素と燃料の水素を反応させて電気を起こし、モーターで走る。電気自動車(EV)と同様、走行中に二酸化炭素を排出しない。

FCVs are capable of further reducing the burden on the environment, even when compared with EVs, which use electricity generated in thermal and other types of power plants.
 火力を含めた発電所で作った電気を使うEVより、さらに環境への負荷を小さくできる。

With a full tank, the FCV can travel about 700 kilometers, more than three times farther than EVs. FCVs also have a short refueling time—about three minutes—while EVs need at least 30 minutes to by fully recharged.
 水素を満タンにすれば、約700キロ・メートル走れる。EVの3倍以上の距離だ。EVが急速充電でも30分程度かかるのに対し、水素の補給は約3分と短時間で済むことも強みである。

When production of state-of-the-art FCVs starts in earnest, the ripple effect will likely be felt by many industries. Both the government and private sector must cooperate to ensure FCVs are widely used.
 先端技術を集めた燃料電池車の生産が本格化すれば、幅広い産業へ波及効果が期待できる。普及には、官民の連携が必要だ。

However, a considerable number of hurdles remain.
 ただ、課題も少なくない。

Obstacles must be overcome

The government and the relevant industry plan to establish hydrogen fuel stations for FCVs at 100 locations across the nation next fiscal year—a number that will be much more inconvenient for FCV users than drivers of gasoline-run vehicles, which can be refueled at about 40,000 gas stations in this country.
 政府や業界は、燃料電池車に水素を補給する水素ステーションを来年度中に全国で100か所とする計画だが、約4万か所のガソリンスタンドよりかなり不便だ。

As construction of a hydrogen fuel station is costly at about ¥400 million, four times of that of a gas station, it remains to be seen if construction of the stations can be completed as planned.
 建設費が約4億円と、ガソリンスタンドの4倍以上も高いため、計画通りに整備が進むかどうかも不透明である。

Although the government has a system to provide as much as ¥280 million to subsidize a station, many operators are reluctant to build these kinds of stations as they have a hard time forecasting future demand for hydrogen fuel.
 政府が1か所あたり最大2・8億円の補助金を支給する制度もあるが、需要が見通せず、二の足を踏む業者が多いという。

As things stand now, the cost of fuel for FCVs is about 50 percent more expensive than that of gasoline-driven vehicles.
 燃料費も現状ではガソリン車の1・5倍程度かかる。

It is essential to lower the construction cost of hydrogen fuel stations, utilize hydrogen from abroad, which is less expensive than domestically available hydrogen, and make other cost-cutting efforts.
 水素ステーションの建設費の低減や、国内よりも安価な海外の水素の活用など、コスト削減の取り組みが求められる。

Hybrid vehicles (HVs) using gasoline dominate the eco-car market mainly because they are convenient to refuel, but the drawback lies in their dependence on a fossil fuel.
 エコカー市場では、ガソリン燃料を使うハイブリッド車(HV)が、給油の便利さもあり、圧倒的な優位に立つが、化石燃料に依存する欠点を抱えている。

Although they have the disadvantage of traveling a short distance per charge, EVs have the advantage of easy recharging at home and the low cost of using electricity as fuel.
 EVは走行距離が短い弱みがある一方、家庭で手軽に充電でき、燃料費にあたる電気代も安いといった長所がある。

After the entry of FCVs into the market begins in earnest, the three types of eco-cars will share the market by taking advantage of each vehicle’s merits. It is important for automakers to compete vigorously in development and propagation of eco-cars to sharpen Japan’s industrial competitive edge.
 燃料電池車の本格参戦を機に、3種類のエコカーがそれぞれの長所を生かしてすみ分けることになろう。開発・普及でしのぎを削り、日本の産業競争力の強化につなげることが重要だ。

(From The Yomiuri Shimbun, Aug. 18, 2014)

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