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2014年9月25日 (木)

社説:ソニー巨額赤字 復活の戦略作りに期待

September 24, 2014(Mainichi Japan)
Editorial: Beleaguered Sony needs bold revival strategy
社説:ソニー巨額赤字 復活の戦略作りに期待

There's no end to Sony Corp.'s slump. Weak sales in its mobile phone business have forced the company to project a loss of 230 billion yen for the current fiscal year ending in March 2015.
 ソニーの業績悪化が止まらない。スマートフォン事業の不振から、2015年3月期に2300億円もの連結最終(当期)赤字を予想し、株主への配当を初めて見送るという。

Pitted against Chinese and other Asian mobile phone manufacturers with more competitively priced products, Sony has been unable to offer goods attractive enough to overcome such price discrepancies. Sony's predicament is symbolic of the one that Japan's entire manufacturing industry faces. We urge Sony to rebuild its management strategy to reclaim its past glory.
 中国などアジアのメーカーに価格競争力で劣り、それを乗り越える魅力的な商品を開発できない。ソニーの苦境は、日本のものづくり産業の象徴ともいえる。かつての輝きを取り戻すため、経営戦略の立て直しを急いでほしい。

Sony's net loss forecast ballooned from its previous prediction of 50 billion yen because of a lower valuation of its mobile business and an approximately 180-billion-yen impairment charge. As a result, the company has been forced to suspend its shareholder dividend for the first time since it went public in 1958.
 ソニーの当期予想の赤字は、従来の500億円から大幅に拡大した。スマホなどモバイル事業の収益性を再評価し、事業の資産価値の減少分の約1800億円を損失として計上したためだ。その結果、1958年の株式上場以来初の無配を余儀なくされることになった。

In July, Sony revised its smartphone sales targets for the current term from 50 million units to 43 million units. It had hoped to expand sales in emerging economies, but sales have fallen short of initial predictions with Chinese manufacturers dominating the market with competitive prices. Sony says sales in Chinese and South American markets have been especially weak.
 ソニーは今年7月に、今期のスマホ販売見通しを従来の5000万台から4300万台に下方修正していた。元々は新興国を中心に販売を伸ばす計画だったが、低価格を売りにする中国メーカーの台頭で、その思惑が大きく外れた。とりわけ、中国と南米市場での落ち込みが目立つという。

This marks the sixth downward revision in the two years since Kazuo Hirai became president of Sony pledging to rebuild the firm's electronics division.
 エレクトロニクス(電機)事業の立て直しを請け負って、2年前に平井一夫社長が就任して以降、当期予想の下方修正は今回で6回目だ。

The downward adjustments thus far were considered a part of structural reform to dispose of its underperforming businesses, including spinning off its television division and selling its computer division.
 これまではテレビ事業の分社化やパソコン事業からの撤退など不採算事業を整理する構造改革の一環だった。

This time, however, the cause for the downgrade is poor performance of the company's smartphone division, which Sony had expected would be a main pillar in its turnaround. As such, there are bound to be more serious repercussions for Sony's management.
今回は、経営再建の柱に位置づけていたスマホ事業の不振が原因だけに経営への打撃は深刻と言える。

Sony announced that it will narrow down its target markets only to those where the company can expect good earnings, cut back on low-priced models, and focus on high-value-added products.
 ソニーは収益が見込める市場だけに展開地域を絞り込み、低価格帯モデルを削減して高付加価値商品に集中するという。

It also said that in scaling down its smartphone division, it will cut some 1,000 -- or 15 percent -- of its staff both in Japan and abroad by next March.
事業縮小に伴い国内外でスマホ事業に携わる従業員の15%に当たる約1000人を来年3月までに削減する方針も示した。

Even Samsung Electronics Co., which tops the world's smartphone share, and Apple Inc., which comes in second, are feeling the heat of their Chinese rivals and are concentrating on high-end models. Under such circumstances, it's unclear whether Sony can secure the earning power it needs.
 しかし、スマホ事業は世界シェア首位の韓国サムスン電子や2位の米アップルでさえ中国勢に追い上げられ、高級機種重視の姿勢を打ち出している。ソニーが思惑通りに収益力を確保できるかは不透明だ。

Narrowing down target markets and focusing on value-added products is the same tack that Sony took when Chinese and South Korean manufacturers threatened the survival of its television business.
 販売地域の絞り込みや高付加価値商品への集中は、同社のテレビ事業が中国や韓国のメーカーに追い上げられた際の手法と同じだ。

It's the copycat strategy that the Japanese manufacturing industry at one time took in its battle for survival.
日本のものづくり産業がかつて、生き残りをかけて右へ倣えした戦略とも言える。

It will not be easy to pull the company out of this quagmire.
起死回生は容易ではない。

Other electronics giants are improving their earning capacity by cutting back on digital consumer electronics, which are prone to intense price-slashing competition, and beefing up residential- and automobile-related products for corporate clients.
 ソニー以外の電機大手は、価格競争が激しい消費者向けのデジタル家電を縮小し、住宅や自動車関連など法人向けを強化するなどして収益力を上げている。

A bold re-examination of its management strategy is imperative if Sony -- which at one time took the world by storm with the Walkman -- is to be revived.
 ウォークマンで世界を席巻したソニーが復活するには、経営戦略の大胆な見直しが欠かせない。

毎日新聞 2014年09月24日 02時30分

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